Vattenträning

Vattenträning är ett skonsamt och allsidigt sätt att träna. Du tränar upp din styrka, rörlighet och kondition. Dessutom innebär träningen mycket liten belastning på skelettet.

 

Effektfull träning

Vattenträning har bra effekt på dina muskler och på din balans, då kroppen hela tiden måste spännas för att stå emot vattnets rörelse och turbulens. Du kan träna både på grunt och djupt vatten.

Våra vattenträningspass

Aquabase Core 30

I detta pass utmanar du kroppens kärna: bålen. Vi fokuserar på övningar som aktiverar på mag- och ryggmuskulatur. Dessutom får dina axlar och armar träning. Övningarna utförs på våra flytdynor och passet är en utmaning för balanssinnet. Ingen tidigare erfarenhet krävs.

Aquabase Yoga 40

Under detta pass får du träna dynamisk Hathayoga på flytdyna. Vi gör rörelser i lugnt tempo och länkar hela tiden rörelserna till andningen. Här får du chansen att träna både balans och styrka. Detta pass utmanar också ditt balanssinne vilket ger dig ökad bålstabilitet, fokus och närvaro. Rörelserna anpassas till varje deltagares nivå. 

Aquabase HIIT 30

Är högintensiv intervallträning (HIIT) på våra flytdynor. Här tränar du din kondition och ditt balanssinne till det yttersta! Du jobbar intervallbaserat med kort vila mellan omgångarna. Övningarna är funktionella och kombinerade för att du skall få med så många muskelgrupper som möjligt. Det passar även dig som vill utvecklas i din egen sport både på land och i vatten.

Aquaride 30/40

Under det här passet tränar vi kondition på specialdesignade vattencyklar som sänkts ned i vattnet. Här får du prova på att cykla i vattnet till peppande musik! 

Aqua 45/55

På detta pass får du göra mer krävande konditions-, styrke- och rörlighetsövningar. Fokus ligger på de stabiliserande muskelgrupperna men vi bygger också på med övningar för övrig muskulatur. Konditionsträning varvas med styrka på ett härligt sätt. Passet lämpar sig för dig som vill gå vidare och utmana dig lite mer i din vattenträning. 

Aqua Dance 30/35

På Aqua Dance dansar du till härliga rytmer samtidigt som du tränar både kondition och rörlighet.  Ingen tidigare erfarenhet krävs och passet är till för alla åldrar. Vårt ledord under passet är rörelseglädje.

Aqua Yoga 45

Under detta pass tränar vi mjuk Hathayoga i varmt och skönt vatten. Passet anpassas efter varje individs förmåga och ger dig holistisk träning som främjar smidighet, styrka och medvetande. Du stärker kroppen, samtidigt som du får möjlighet att släppa spänningar och fylla på med ny energi. Under hela passet lägger vi stort fokus vid andningen. 

Aqua Easy 35

I detta pass kan alla delta i, du väljer själv intensitet på övningarna utifrån din egna förmåga. Passet innehåller övningar på en enkel nivå där vi koncentrerar oss på grundläggande rörelser som ger dig en bra introduktion till basen för all vattenträning. Träningen sker på grunt vatten och fokus ligger på att hitta de stabiliserande muskelgrupperna, det vill säga magmuskulaturen och muskler kring ryggraden. Vi tränar också kondition, rörlighet och lättare styrka. Passet utförs på 120 cm djup. 

Aqua Power 30

Är ett intensivt träningspass där du utmanar din kondition och styrka i längre intervaller, 1 minuts arbete och 30 sekunders vila. Passet är stationsbaserat där vi med hjälp av redskap tränar hela kroppen.

Aqua Deep 45

Fokus under detta pass ligger på att stärka bålmuskulaturen och träna upp konditionen. Träningen sker på djupt vatten med flytbälten och olika redskap för träning i vatten. Du som vill utmana dig själv lite extra kan naturligtvis träna utan flytbälte. 

Aqua Deep Intense 40   

Är en intensivare version av Aqua Deep som har fokus att stärka bålmuskulaturen och träna upp konditionen. Träningen sker på djupt vatten med flytbälten och olika redskap för träning i vatten. Du som vill utmana dig själv lite extra kan naturligtvis träna utan flytbälte. 

Motionssimsgrupp 55

Navets motionssimsgrupp är för dig som söker en skonsam och givande motionsform. Den vänder sig till nyblivna crawlsimmare som vill utveckla sin simning, såväl som fd. elitsimmare. Motionssimsgruppen erbjuder en allsidig simning där vi simmar ryggsim, bröstsim och crawl. Vid varje tillfälle finns olika nivåanpassade träningsprogram mellan 1000m-3000m att ta del av. Motionssimgruppen leds av en erfaren instruktör. Kanske något för dig som ska delta i Vansbrosimningen eller ett swimrun-lopp? 

Crawlsim

På crawlsim lär du dig crawl från grunden och får en bra förståelse för tekniken i simsättet. Crawlsim passar även dig som har provat på crawl förut och vill lära dig mer. Vi går igenom tekniken i arm- och bentag som gör att du kan ta dig fram i vattnet snabbare. När du crawlar tränar du också upp din styrka och din kondition på ett mer effektivt sätt. Läs mer om Crawlsim.

Vuxensim

Vuxensim hjälper dig som är nybörjare att hitta tryggheten i vattnet. Du tränar i en liten grupp i en avskild, lugn miljö. Undervisningen sker på ett avslappnat sätt och vi har roligt tillsammans. Vi tränar upp vattenvanan och går igenom tekniken för bröst- och ryggsim. Du får också öva på att flyta och dyka. Läs mer om Vuxensim.

Schema

För aktuellt schema gå in på "Boka" här nedan och välj sedan rätt anläggning.

2018

Seniorerbjudande!

Vi har många starka seniorer som redan idag tränar hos oss och vi vill att ni ska bli ännu fler som håller igång och mår bra här hos oss på Navet, utomhus och hemma. Därför satsar vi nu extra på er!

Navetkortet

Vill du kunna bada, träna och relaxa på Navet så ofta du vill, gymma på Umeå Sport och Motion i Navet och bada på Umelagun under sommaren? Skaffa Navet+! 

Ett badhus för alla

Tillgänglighet